W cieniu stadionu

Kilka dni przed rozpoczęciem Euro 2012 Fundacja Architektury i BWA Warszawa zapraszają do refleksji nad historią, funkcją i formą Stadionu X-lecia oraz nowego Stadionu Narodowego. Podczas dwóch wykładów przygotowanych przez FA będzie można poznać przedwojenną historię terenu, na którym zbudowano oba stadiony, zobaczyć kroniki filmowe i zdjęcia z V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów. W czasie skierowanych do dorosłej publiczności wykładów w ogrodzie Domu Funkcjonalnego odbywać się będą warsztaty architektoniczne dla najmłodszych.
Spotkanie jest imprezą towarzyszącą wystawie Adama Adacha „Reprezentacja” w BWA Warszawa i wystawie „(Miasto). Masa. Maszyna” w Galerii Asymetria.

2.06.2012

godz. 16. Paweł Giergoń „Stadion X-lecia i inne obiekty sportowo-rekreacyjne powojennej Warszawy”

Stadion X-lecia, autorstwa Jerzego Hryniewieckiego, Marka Leykama oraz Czesława Rajewskiego, budowano jako główną arenę V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów. Jego nowoczesna bryła dzięki zastosowaniu innowacyjnych inżynieryjnych rozwiązań współgrała z otoczeniem pobliskiego Parku Skaryszewskiego. Eliptyczną arenę i wpisaną w koło nieckę utworzono w konstrukcji ziemnej, uzyskując opływowy kształt terenu. Jednak z powodu tempa budowy i braków materiałowych stadion szybko okazał się archaiczny. Plany jego modernizacji w latach 70. uniemożliwił brak funduszy. Późniejsze zlokalizowanie na stadionie największego bazaru Europy dodatkowo osłabiło jego wymowę architektoniczną. Po 1989 roku stał się on zarówno ikoną starego systemu, zmiany ustrojowej, jak i dzikiego kapitalizmu.

Godz. 17.00, Katarzyna Kucharska, „Stadion X-lecia, arena V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów”

Stadion X-lecia był bohaterem sezonu wakacyjnego 1955 roku. Jego inauguracja odbyła się w trakcie V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów – zlotu młodych komunistów z całego świata. Warszawę poddano przyśpieszonej modernizacji. Uprzątnięto powojenne gruzowiska, wybielono ściany kamienic, zainstalowano nowe oświetlenie, z centrum wywieziono bezdomnych i prostytutki. Uczyniono wszystko, by stolica wyglądała jak metropolia! Niewyremontowane ruiny kamienic zasłonięto dekoracjami przygotowanymi przez grupę dwudziestu plastyków. Najgłośniej komentowano wykonany przez Wojciecha Fangora i Henryka Tomaszewskiego fryz o długości 500 metrów, który ustawiono przy ul. Marszałkowskiej, żeby maskował pustą pierzeję placu Defilad. Nowoczesne projekty szokowały mieszkańców stolicy, stanowiąc przeciwieństwo mdłych stalinowskich proporców, którymi zazwyczaj zdobiono miasto. Dekoracje przygotowane na czas Festiwalu przełamały „socrealistyczny sztafaż”. Z perspektywy historii są nawet ważniejsze niż komentowana głośno wystawa w Arsenale.

Ponadto Warsztaty architektoniczne „Mali architekci na start!” Więcej…

BWA Warszawa, „Reprezentacja”

Galeria Asymetria, „(Miasto). Masa. Maszyna”

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s